הבולם האחורי – חלק ב’

כיוון הבולם מצריך ידע וניסיון רב אך מכיוון שכיום כל אופנוע וקטנוע מגיעים עם אפשרות לכיוונים מסוימים, היגיע הזמן שנלמד כיצד לבצע זאת.

ראשית נכוון את עומס הקפיץ, או במילים אחרות את הכוח הראשוני שבו מתנגד הבולם לכיווצו. בכדי לדעת האם צריך לשנות את הכיוון הקיים יש לערוך שלוש מדידות פשוטות כאשר הבולם קר, לא לאחר רכיבה. הראשונה היא עם גלגל אחורי באוויר, השניה מתבצעת עם אופנוע במצב נסיעה והשלישית עם רוכב לבוש לרכיבה בתנוחת הרכיבה נכונה ועם רגליים על הרגליות.

לאחר המדידה יש להשוות את התוצאות עם מה שיצרן האופנוע דורש ובהתאם לצרכינו האישיים. במידה וההפרש בין המדידה הראשונה לשנייה גדול מידי יש לכווץ את הקפיץ ואם קטן מידי יש לשחרר את הקפיץ. את המדידה השלישית מבצעים על מנת לקבוע האם הקפיץ עצמו מתאים למשקל הרוכב ולאופנוע ובמידה שלאחר שכיוונו כנדרש את מדידה 2 עדיין מדידה 3 לא יוצאת כנדרש יש להחליף את הקפיץ בהתאם. את הכיוון נבצע על ידי סגירת האום המשונן שתומך בקפיץ בחלקו העליון ועל ידי כך נגרום לכיווצו של הקפיץ.

כידוע מחיי היום יום הכוח שמפעיל הקפיץ גדל יחד עם מידת כיווצו. לאחר כיוון עומס הקפיץ ניגש לכוון את מהירות הכיווץ וההחזרה.

20170925_092302_light
בולם אחורי

ראשית יש לרכב עם הכיוון הבסיסי שהחליט היצרן הרשום בספר הרכב או על הבולם עצמו. במידה ורוצים לשפר או לשנות יש לקחת בחשבון כמה כללים בסיסיים. רכיבה מהירה מצריכה מתלים קשים, אך אלו יקשו על הרוכב בשליטה במקטעים טכניים איטיים.

בקרקע רכה כגון: בוץ וחול יש לכוון את שיכוך הכיווץ וההחזרה באופן קשה יותר- סגור יותר. לעומת זאת בקרקע קשה עם הרבה אבנים עדיף כיוון רך יותר- פתוח יותר בעיקר בשיכוך ההחזרה ובמידה שקצב הרכיבה איטי אז ניתן גם להוריד את מידת שיכוך הכיווץ. כמובן שכל זה אפשרי ומועיל רק בבולם תקין המורכב על גבי תושבות תקינות ומערכת מנופים פרוגרסיביים תקינה גם כן.

תחזוקת הבולם האחורי פשוטה מאוד וכוללת: בדיקת המסבים הכדוריים המחברים את הבולם לאופנוע בשתי קצותיו ובמידה שקיים חופש יש להחליפם אחרת יתכן נזק מאוד רציני לבולם, ניקיון הבולם ובעיקר את אזור המוט הנכנס אל תוך גוף הבולם ובדיקת נזילות באזור זה. מקסימום אחת לשנה בתנאי רכיבה לא תחרותיים יש לשפץ את הבולם אצל מוסך מוסמך ועבודה זו דורשת ידע, ניסיון וכלים ייעודיים רבים לכן לא מומלץ להתעסק עם זה לבד.

20170925_092255light